8 Απρ 2010

Ο Καλλικράτης έρχεται...

Πλησιάζει η ώρα που το υπουργείο εσωτερικών θα δώσει στη δημοσιότητα το σχέδιο νόμου της διοικητικής μεταρρύθμισης της χώρας, τον διάσημο Καλλικράτη. Μέχρι στιγμής, το μόνο που έχει γίνει επίσημα γνωστό είναι ένα γενικόλογο σχέδιο προθέσεων, αναρτημένο εδώ και τρεις μήνες στο διαδίκτυο. Όλη η πληροφόρηση που έχουμε από τότε είναι φήμες και πληροφορίες μέσω των μμε από τις συναντήσεις των εμπλεκομένων δημάρχων-νομαρχών με το υπουργείο, διάφορες αοριστολογίες από συνεντεύξεις του υπουργού και διαρροές πληροφοριών για να μετρήσουν αντιδράσεις της κοινής γνώμης. Η περισσότερη κουβέντα μέχρι στιγμής γίνεται γύρω από το χωροταξικό του θέματος. Πόσοι και ποιοι υπερδήμοι και υπερνομαρχίες- αυτοδιοικητικές περιφέρειες θα υπάρχουν δηλαδή. Ποιος ενώνεται με ποιον και ποιος μένει μόνος του. Αυτά είναι σημαντικά, με δεδομένο πως στο νέο αυτό διοικητικό χάρτη θα χτιστούν οι νέες εκλογικές περιφέρειες και ο εκλογικός νόμος. Δεν είναι όμως τα μόνα. Ή τουλάχιστον δεν θα έπρεπε να είναι για τους πολίτες. 


Για τα θέματα των αρμοδιοτήτων και των υπηρεσιών που θα παρέχουν οι νέοι αυτοδιοικητικοί θεσμοί στους πολίτες, για τα ζητήματα της ομαλής μετάβασης από το παλιό στο νέο καθεστώς, την επάρκεια στελέχωσης, τους οικονομικούς πόρους των νέων φορέων, τον έλεγχο και την εποπτεία τους, τον αποκεντρωτικό ή συγκεντρωτικό τους χαρακτήρα και τις σχέσεις τους με την κεντρική διοίκηση, για τα εργασιακά και οικονομικά θέματα των υπαλλήλων τους. Όλα τα παραπάνω ζητήματα τα καλύπτει μια ομίχλη. Σκόπιμη προφανώς, από την πλευρά του υπουργείου, μιας και εκεί θα παιχτεί το στοίχημα της νέας μεταρρύθμισης. Θα είναι προς το πραγματικό συμφέρων της περιφέρειας, των πολιτών και των εργαζομένων ή πρόκειται να εξυπηρετήσει άλλου τύπου συμφέροντα και καταστάσεις; Νεοφιλελεύθερης προοπτικής, να μην κρυβόμαστε. 

Μία μετακύλιση αρμοδιοτήτων και υποχρεώσεων της κεντρικής κυβέρνησης στην τοπική αυτοδιοίκηση χωρίς τους ανάλογους μόνιμους οικονομικούς πόρους και προσωπικό, θα επιφέρει υποβάθμιση των παρεχόμενων προς τους πολίτες υπηρεσιών, χρέη, κακοδιαχείριση και εντέλει την απαξίωση του ρόλου της. Αυτό μοιραία θα οδηγήσει, μέσα και στο γενικότερο πλαίσιο που κινούμαστε, σε σκέψεις ιδιωτικοποίησης και ξεπουλήματος των όποιων κομματιών θεωρηθούν ότι μπορούν να αποφέρουν κέρδη. Βλέπε παιδεία. Το μόνο θετικό (με ερωτηματικό) που φαίνεται προς το παρών είναι πως η μείωση των 1000+ σημερινών δήμων και νομαρχιών σε καμιά τετρακοσαριά, θα επιφέρει και ανάλογη μείωση των χιλιάδων αιρετών δημάρχων, νομαρχών, αντιδημάρχων, και αντινομαρχών που σιτίζονται από τον κρατικό κορβανά διεκπεραιώνοντας απλά διοικητικά καθήκοντα οι περισσότεροι εξ αυτών. Τώρα θα μου πείτε γιατί και η ΚΕΔΚΕ και η ΕΝΑΕ έχουν δει θετικά κατ’ αρχήν τον Καλλικράτη; Άγνωστο. Προφανώς όλοι αυτοί έχουν κάνει τα κουμάντα τους για τη νέα κατάσταση ή έτσι νομίζουν.

Στα ομιχλώδη θέματα που αναφέρθηκαν πιο πάνω ανήκουν και αυτά των υπαλλήλων των σημερινών νομαρχιών. Εργασιακά και οικονομικά. Που πάνε, ποιοι και με τι προϋποθέσεις; Σε μία, μεταξύ τσιγάρου και καφέ, κουβέντα των αντιπροσώπων της ομοσπονδίας τους με τον αρμόδιο υφυπουργό εσωτερικών και τον σύμβουλό του που χειρίζεται το θέμα, πήραν κάποια προφορική πληροφόρηση για τα θέματά τους. Η συνάντηση έγινε τη Μ. Δευτέρα 29 Μαρτίου και τους επιβεβαίωσαν για την δημοσίευση του Καλλικράτη μετά το Πάσχα και ψήφιση του νόμου μέσα στο Μάη. Παρακάτω ακολουθούν όσα τους ειπωθήκαν, όπως τα κατέγραψε και ενημέρωσε τους υπαλλήλους η ΔΑΚΕ νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων. 

  • Όλοι οι υπάλληλοι των σημερινών Ν.Α. θα μεταφερθούν στις Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις με την σχέση εργασίας που έχουν σήμερα.
  • Εξαίρεση αποτελούν σε πρώτη φάση αρμοδιότητες και υπάλληλοι που υπηρετούν σε ορισμένα τμήματα της Πολεοδομίας (έκδοση οικοδομικών αδειών και τοπικές πολεοδομικές εφαρμογές) καθώς και σε τμήματα της Πρόνοιας και κάποιων της Υγείας όπως άδειες υγειονομικού ενδιαφέροντος ή αδειοδότηση εργαστηρίων και ιατρείων τοπικού ενδιαφέροντος. Αδειοδοτήσεις μεγάλων κλινικών υπερτοπικού ενδιαφέροντος θα παραμείνουν στις Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις. Προϋπόθεση για τους υπαλλήλους που θα μεταταχθούν είναι να υπηρετούσαν την 1-1-2010 στα συγκεκριμένα τμήματα.
  • Οι υπάλληλοι αυτών των τμημάτων θα μεταφερθούν μόνο στους Δήμους που είναι πρωτεύουσες Νομών και όχι σε άλλους δήμους της αυτής Νομαρχίας (όπως είπε, θα αλλάξουν κτήριο και όχι πόλη). Επίσης η μετάταξη αφορά υπαλλήλους με ειδικότητες όπως μηχανικών, κοινωνικών λειτουργών, κοινωνιολόγων κλπ και όχι διοικητικούς, κλητήρες, τεχνικούς κλπ που υπηρετούν σε αυτά τα τμήματα. Η μόνη περίπτωση που είναι πιθανό να αφορά διοικητικούς υπαλλήλους είναι η περίπτωση που οι Δήμοι δηλώσουν ότι δεν διαθέτουν το απαιτούμενο προσωπικό ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες τους.
  • Οι μετατάξεις θα γίνουν σε εθελούσια βάση μέσα σε ένα τρίμηνο από την ψήφιση του νόμου και αν δεν υπάρξει ενδιαφέρον θα ακολουθήσει ένα ακόμη τρίμηνο υποχρεωτικών μετατάξεων, έτσι ώστε στο τέλος του έτους να γνωρίζει ο καθένας που θα υπηρετεί από την 1-1-2011.
  • Εάν κάποιος υπάλληλος έχει μεγαλύτερες αποδοχές στην Νομαρχία από αυτές του Δήμου στον οποίο θα μεταταγεί, τότε τις διατηρεί ως προσωπική διαφορά, διαφορετικά ακολουθεί το μισθολόγιο του Δήμου.
  • Όλοι οι υπόλοιποι υπάλληλοι των Ν.Α. που θα πάνε στις Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις θα διατηρήσουν το ίδιο καθεστώς που ισχύει σήμερα (μισθολογικό, ασφαλιστικό, συνταξιοδοτικό και εργασιακό) ενώ θα ισχύει ή υπαγωγή τους στον Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα όπως ισχύει σήμερα. Δεν απέκλεισε όμως το γεγονός, αργότερα να υπάρξει ένας νέος Κώδικας για όλους τους εργαζόμενους της Αυτοδιοίκησης.
  • Τέλος είπε ότι θα υπάρξει ένα διετές χρονικό διάστημα όπου θα λειτουργήσει πρόγραμμα στήριξης των Δήμων και στην διάρκεια του θα μεταφερθούν σταδιακά αρμοδιότητες και άλλων τομέων των σημερινών Ν.Α. όπως της γεωργίας, της παιδείας, της υγείας κ.ά. μαζί με το προσωπικό τους. Η διαφορά είναι πως η επιλογή του προσωπικού σ΄ αυτήν την περίπτωση θα γίνει από το υπηρεσιακό συμβούλιο της (νέας) Κρατικής Περιφέρειας με κριτήρια όπως π.χ. η εντοπιότητα, η προϋπηρεσία κλπ.

Τα ίδια σημεία υπάρχουν και στην αντίστοιχη ανακοίνωση-ενημέρωση της Συσπείρωσης Εργαζομένων και μάλλον θα υπάρχουν και στις υπόλοιπες συνδικαλιστικές παρατάξεις. Οι συνδικαλιστές τους φαίνονται σε πρώτη φάση σχετικά ικανοποιημένοι, τουλάχιστον όσο αφορά αυτά που μπορούμε να πούμε συντεχνιακά τους θέματα. Σε προφορικό επίπεδο, φαίνεται να καλύπτονται εργασιακά, μισθολογικά και ασφαλιστικά. Καλό είναι γιατί οι καιροί είναι δύσκολοι και ο Πάγκαλος, το άρθρο 103 του Συντάγματος και το ΠΔ 117 του 2008 καραδοκούν (θα επανέλθουμε με άλλη ανάρτηση).

Το ζουμί όμως της όλης κουβέντας είναι η τελευταία παράγραφος. Μετά την 1-1-2011 και στα επόμενα δύο χρόνια θα μεταφερθούν σταδιακά και άλλες αρμοδιότητες των σημερινών νομαρχιών στους δήμους. Και ίσως όχι μόνο από τις νομαρχίες, αλλά και από τον σκληρό πυρήνα των υποχρεώσεων του κράτους. Γενικώς για τα επόμενα 3 με 4 χρόνια θα επικρατεί μια ανακατωσούρα στη δημόσια διοίκηση με νομοθετήματα, προεδρικά διατάγματα, εγκυκλίους να πάνε και να έρχονται, φορείς και πολίτες μπερδεμένους και ζαλισμένους. Ο Πάκης πριν 2 χρόνια δεν άνοιξε το θέμα του Καποδίστρια ΙΙ επικαλούμενος, εκτός του πολιτικού κόστους, αυτό του οικονομικού. Τώρα που δεδομένα δεν υπάρχει σάλιο, φαίνεται λογική μια τέτοια θεμελιώδης αλλαγή της διοίκησης; Τώρα, στους δύσκολους υποτίθεται οικονομικοκοινωνικούς καιρούς, που πρέπει να έχεις μια στιβαρή ηγεσία και μια καλά δομημένη κρατική-αυτοδιοικητική μηχανή για αντιμετωπίσεις την κατάσταση, εσύ την γκρεμίζεις (ακόμα και τους μηχανισμούς του υπ. Οικονομικών σκέφτονται να αναδιαρθρώσουν) για να την ξαναχτίσεις χωρίς συγκεκριμένο πλάνο; Μοιάζει σαν να πηγαίνει η Μπάρτσα στα ματς κόντρα στην Ίντερ με τον Μέσσι τερματοφύλακα και τον Βαλντές στη θέση του Ιμπραίμοβιτς λίγο πριν το εναρκτήριο λάκτισμα. Ε, θα στον φορέσει ο Μουρίνιο. Εκτός αν αυτός είναι ο τελικός στόχος.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου