4 Απρ 2011

Καθεστώς γαλέρας, μισθός 18 κορώνες /ώρα!

Από το βόρειο (σουηδικό) ELVA, για τις εργασιακές συνθήκες στον ‘πολιτισμένο’ βορά.

Το πλήρωμα από τις Φιλιππίνες στα νέα σούπερ λουξ ferries της Σουηδικής εταιρείας Stena Line εργάζονται με όρους που πολλοί λίγοι θα δεχόντουσαν. Πρόκειται για ακραίες διαφορές μισθών και διακρίσεων, που η εκπομπή Uppdrag granskning, ερεύνησε.

Η Stena Line είναι μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στον κόσμο, με τζίρο περίπου 10 δισ. κορώνες. Τα δύο δίδυμα πλοία Stena Britannica και Stena Hollandica είναι τα διαμάντια της εταιρείας: δύο σούπερ λουξ ferries, που η ίδια η εταιρεία αποκαλεί ‘σούπερ σε μέγεθος και ποιότητα’ και είναι τα μεγαλύτερα του είδους τους! Εφόσον τα ferries ήταν ...σούπερ επένδυση, η Stena Line εκμεταλλεύεται κάθε δυνατότητα για να περιορίσουν τις δαπάνες τους.

Οι ναυτικοί από τις Φιλιππίνες πάνω στο Britannica και το Hollandica παίρνουν ωρομίσθιο περίπου 2 δολάρια την ώρα, σχεδόν 18 κορώνες, (περίπου 2 ευρώ/ώρα!) Ο διευθύνων Σύμβουλος της Stena Line στην Ολλανδία, Pim de Lange, μας λέει ότι θα ήταν ...ανεύθυνο να τους πληρώσουν περισσότερα!

Γιατί τότε, λέει, θα μπορούσε ένας Φιλιππινέζος ο οποίος εργάζεται ως σερβιτόρος στο πλοίο να κερδίζει πολύ περισσότερα από έναν άλλο, με καλύτερη δουλειά, στις ....Φιλιππίνες! Δεν είναι ...δίκαιο, (!) λέει ο Pim de Lange.

Τα πληρώματα από τις Φιλιππίνες όμως δηλώνουν ότι εργάζονται 12 ώρες την ημέρα - μερικές φορές και περισσότερο, όπως και οι Ευρωπαίοι, που επίσης εργάζονται στο πλοίο. Αλλά υπάρχει μια μεγάλη διαφορά. Οι Βρετανοί και οι Ολλανδοί ναυτικοί εργάζονται μία ή δύο εβδομάδες συνεχώς και μετά έχουν ρεπό μια εβδομάδα, ή δύο.

Οι Φιλιππινέζοι, όμως, δουλεύουν κάθε μέρα, για 6 μήνες χωρίς διακοπή! Υπάρχουν εργαζόμενοι που δεν έχουν δει ούτε τα...νεογέννητα παιδιά τους, στις Φιλιππίνες! Ο Pim de Lange είπε ότι το πλήρωμα θα είναι πάντα μισό Ευρωπαϊκό, μισό από τις Φιλιππίνες, όπως είναι μέχρι τώρα η κατάσταση, αν όμως χειροτερέψει η οικονομία τότε θα προσλάβουν αποκλειστικά και μονό...Φιλιππινέζους, όπως είπε!

Έτσι γίνεται, λέει ο Pim de Lange, τα τελευταία χρόνια και ‘είναι όλοι ευχαριστημένοι’ με αυτό το σύστημα. Το πλήρωμα είναι ευτυχισμένο, όπως και οι επιβάτες. Και οι Φιλιππινέζοι είναι ευχαριστημένοι, τον ρωτάει ο ρεπόρτερ. ‘Πολύ ευχαριστημένοι’, λέει ο Pim de Lange.

Και ο Σουηδός, όμως, διευθυντής του ανθρώπινου δυναμικού της Stena Line, Robert Åkerlund, υπερασπίζεται τις συμβάσεις εργασίας, που έχει υπογράψει η εταιρεία με τους ναυτικούς από τις Φιλιππίνες. ‘Είναι διεθνώς αποδεκτοί και συμφωνηθέντες όροι’, λέει.

Όλα είναι λοιπόν ... ‘νόμιμα’!

Σχεδόν το ¼ του συνόλου των ναυτών στον κόσμο προέρχεται από τις Φιλιππίνες. Η φτώχεια είναι εκεί διαδεδομένη και μεγάλο μέρος του πληθυσμού ζει με κάτω από δύο δολάρια την ημέρα. Δουλεύοντας στη θάλασσα είναι για πολλούς ένας τρόπος να ξεφύγουν από την ανεργία και να προσφέρουν στην οικογένεια τους.

Για τις εταιρείες που το προσωπικό περιμένει στην ....ουρά για δουλειά σε πλοία, πολλοί είναι διατεθειμένοι να κάνουν μεγάλες θυσίες για τις πολυπόθητες θέσεις εργασίας! Εκείνοι που έχουν βρει θέσεις εργασίας στη Stena Line είναι ευγνώμονες για αυτό και είναι τρομοκρατημένοι μήπως χάσουν τη δουλειά τους.

Δύο από αυτούς διηγούνται στην εκπομπή Uppdrag granskning για το πώς αισθάνονται για τις συνθήκες εργασίας τους. ‘Δεν αξίζει, τα χρήματα δεν είναι αρκετά για εμάς, ενώ εμείς εξασφαλίζουμε το καλό όνομα της εταιρείας στην αγορά. Δουλεύουμε πολύ σκληρά, αλλά δεν αμειβόμαστε εξ ίσου’, είπε ένας από τους Φιλιππινέζους ναυτικούς.

Σύμφωνα με τον Άγγλο συνδικαλιστή Steve Todd οι ναυτικοί πρέπει να πληρώνονται το ίδιο, ανεξάρτητα από την εθνικότητα τους, αλλά όπως λέει στην εκπομπή υπάρχει ένα ‘παραθυράκι’ στο νόμο που επιτρέπει στις ναυτιλιακές εταιρείες να πληρώνουν μικρότερους μισθούς όταν πρόκειται για πλήρωμα που δεν κατάγεται από τη Βρετανία. Χρησιμοποιούν τη παράγραφο 9 του Race Relations Act.

Σύμφωνα με τον Βρετανικό νόμο δεν απαγορεύεται η πρόσληψη ναυτικών με διαφορετικούς όρους. Ένα Ολλανδικό και ένα Φιλιππινέζικο σωματείο έχουν υπογράψει ότι δέχονται τους όρους της Stena Line, οπότε παρουσιάζονται ως νόμιμοι.

Ακόμα και οι Ευρωπαίοι ναυτικοί που κερδίζουν έναν κανονικό μισθό, αρχίζουν τώρα να αντιδρούν στην ακραία ανισότητα στους μισθούς και τις συνθήκες εργασίας που επικρατούν στα σούπερ λουξ ferries!

Ξέρω ότι γίνονται διακρίσεις στους συναδέλφους μου’, λέει ένας Ευρωπαίος εργαζόμενος στα ferries. ‘Εργαζόμαστε όλοι στη Stena Line και όμως μας αντιμετωπίζουν με διαφορετικό τρόπο’.

Οι Άγγλοι και οι Ολλανδοί ναυτικοί ανησυχούν και για το δικό τους μέλλον, εφ' όσον οι Φιλιπινέζοι stewards παίρνουν το 1/3 του μισθού τους, αν και δουλεύουν διπλά από αυτούς!

Στην Stena lines oι Φιλιππινέζοι είναι 6 φορές πιο φθηνοί από τους Άγγλους! Tα τελευταία 5 χρόνια έχουν τριπλασιάσει τον αριθμό των Φιλιππινέζων ναυτικών στην ίδια εταιρεία.

Προς το παρόν έχω κάνει συμφωνία με τα Ευρωπαϊκά συνδικάτα ότι πάντα θα προσλαμβάνουμε Άγγλους και Ολλανδούς, όπως και Φιλιππινέζους και πάντα τηρώ τις συμφωνίες μου’ είπε ο Ολλανδός, ο οποίος είχε στο παρελθόν εκφραστεί άσχημα για τους Βρετανούς ναυτικούς!

Αν δεν είχαμε και τους...Φιλιππινέζους θα είχαμε...κλείσει, (!) λόγω ανταγωνισμού, λέει ο Pim de Lange!

Αναρωτιέμαι ποιος τον πιστεύει!

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου